25 Şubat 2015 Çarşamba

Dış Ticarette Nakliye Yöntemleri Bölüm_1

    Dünkü yazımda belirttiğim, Dış Ticaret in olmazsa olmazları Incoterms terimlerini tek tek açıklayıp, ne anlama geldiklerini ve nerelerde kullanıldığını anlatacağım.
    İlk olarak yazımdaki sıraya göre başlayıp Grup E kısmındakileri anlatayım;
EXW: Exworks
    Bu teslimat konulu Incoterms terimi aslında kısaca malı satıcının, kendi ülkesinde ve satıcının, kendi iş yerinde teslim yapma anlamına gelmektedir. Teslim sorumluluğunun satıcıda olduğu bu sistemde, satıcı mallarını fabrikasında ya da atölyesinde her nerede üretiyorsa burada malları alıcı için hazır bulunduracaktır. Eğer aksi bir kayıtlı ibare bulunmuyorsa satıcı sadece malları bulundurmakla sorumlu olacak, alıcının göndereceği nakliye aracına yükleme yapmak ile sorumlu olmayacaktır. Bu aralarındaki anlaşmaya bağlı olarak gelişecek bir şeydir. Satıcı mallarını hazırladığını ve zamanını alıcıya iletmelidir. Mallar satıcının üretimhanesinden çıktığı an itibari ile tüm olası risk ve masraflar alıcıya ait olmuş demektir. Exworks için diyebiliriz ki satıcı açısından riski olmayan kendi ülkesi içinde yaptığı rutin bir satıştan farkı yoktur. Eğer alıcı tüm ihracat formalitelerini direk ya da çeşitli yollarla gerçekleştiremeyecekse bu yolu kullanması sağlıklı olmaz o zaman FCA ( Free Carrier) yolunu kullanabilir.
 Grup F kısmında değerlendirilen terimler ise;
FCA: Free Carrier
    Bu terimdeki yöntemde diğerinden biraz farklı olarak satıcının ülkesinde bir teslim yeri belirtmesi istenilerek taşımacıya teslim etmesiyle yapılan bir uygulamadır. Satıcı tüm ihracatın gerekli formalitelerini halletmiştir ve alıcının istediği ve ismini belirleyip, söylediği nakliyeciye mallarını teslim ederek sorumluluklarını tamamlamış olur. Nispeten daha güvenli bir yoldur. Eğer alıcı bir teslim yeri belirleyemediyse, satıcı o bölge civarında bir noktayı nakliye noktası olarak belirleyecektir. Dış Ticaret uygulaması gereği nakliyeci ile sözleşmesi yapılması gerektiği için satıcının yardımı istenildiğinde, risk ve masraflar alıcıya ait olacak şekilde bunu gerçekleştirebilir. FCA (FREE Carrier) kavramında taşımacıya teslim kavramı nakliyeciye göre şu hallerde gerçekleşmiş sayılır:
 - Demiryolu Nakliye Seçeneği: Mallar bir konteyner içerisine tamamen sığıp dolduruyorsa, satıcının bu vagonu prosedüre bağlı olarak yüklemesi gerekiyor. Demiryolu tarafından nakliye olarak teslim alınan malların yükümlülüğü artık alıcıya geçmiş kabul edilir.
 - Karayolu Nakliye Seçeneği: Mallar alıcının istediği nakliye aracına tamamen yüklendiğinde prosedür tamamlanmış ve sorumluluk, risk artık alıcıya geçmiş olur.
 - Denizyolu Nakliye Seçeneği: Mallar bir konteynerı tamamen dolduruyorsa, bu konteyner bir deniz taşımasına götürülüp, yüklenip, deniz terminaline girdiği anda taşımacıya karşı olan teslim sorumluluğu gerçekleşmiş olur.
 - Havayolu Nakliye Seçeneği: Malların havayolu taşımasının ya da onun için çalışan diğer bir şahse teslim edilmesi ile taşımacıya karşı olan teslim sorumluluğu halledilmiş olmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder